- Καθηγητής: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Ενότητες: 7
- Quizzes: 5
- Μαθητές: 145
Η γενετική, η κλωνοποίηση και η βιοηθική αποτελούν τρία στενά συνδεδεμένα θέματα στη σύγχρονη επιστήμη. Η γενετική είναι η μελέτη της κληρονομικότητας και των μηχανισμών μετάδοσης της κληρονομικής πληροφορίας από τους γονείς στους απογόνους τους. Η κλωνοποίηση είναι η τεχνητή αναπαραγωγή ενός οργανισμού, δηλαδή η παραγωγή ενός αντίγραφου ενός υπάρχοντος οργανισμού.
Η βιοηθική, από την άλλη, είναι η φιλοσοφική και ηθική μελέτη των ηθικών προβλημάτων που προκύπτουν από την εφαρμογή της επιστήμης και της τεχνολογίας στην ανθρώπινη ζωή και την υγεία. Η βιοηθική ασχολείται με ζητήματα όπως τη ανθρώπινη αξιοπρέπεια, την επιλογή του φύλου του παιδιού, τη γονιμοποίηση μετά από τον θάνατο ενός συντρόφου, την ηθική αξιολόγηση της κλωνοποίησης, τη χρήση των γενετικών πληροφοριών κ.α.
Η κλωνοποίηση έχει αναδειχθεί σε ένα από τα πιο πολυσυζητημένα ζητήματα στη βιοηθική, καθώς προκαλεί διάφορες ερωτήσεις σχετικά με την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, την αυτονομία, την ευθύνη και την κοινωνική δικαιοσύνη. Η κλωνοποίηση ανθρώπων έχει απαγορευθεί παγκοσμίως, καθώς η επίτευξή της έχει πολύ σοβαρές ηθικές και δεοντολογικές συνέπειες. Επίσης έχει δημιουργήσει πολλές διαφωνίες και συζητήσεις, κυρίως σχετικά με τη χρήση των γενετικών δεδομένων και την επίδρασή τους στον άνθρωπο. Οι επιστημονικές εξελίξεις στη γενετική έχουν οδηγήσει σε δημιουργία γονιδίων και οργανισμών με επιθυμητά χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα οι Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί (ΓΤΟ). Αυτό έχει προκαλέσει συζητήσεις σχετικά με την ασφάλεια και την επίδραση των ΓΤΟ στην υγεία και το περιβάλλον.
Η βιοηθική αποτελεί επίσης σημαντικό θέμα στην έρευνα και την πρακτική της ιατρικής, καθώς αφορά την εφαρμογή των αξιών και των αρχών της ηθικής στον τομέα της υγείας. Οι βιοηθικοί επιστήμονες ασχολούνται με τα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν από την ιατρική πράξη, όπως την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, την αυτονομία, τη δικαιοσύνη και την ευαισθητοποίηση στα ηθικά ζητήματα που αφορούν τον ασθενή, τον ιατρό και την κοινωνία.
Συνολικά, ως επιστημονικές έννοιες αποτελούν ζητήματα που απαιτούν σοβαρή συζήτηση και κριτική προσέγγιση από την κοινωνία και την επιστημονική κοινότητα. Είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη οι επιπτώσεις τέτοιων τεχνολογιών στην ανθρώπινη ζωή και στην κοινωνία στο σύνολο της. Η επιστημονική έρευνα πρέπει να διεξάγεται με σεβασμό στις αξίες και τα δικαιώματα των ανθρώπων, ενώ η πολιτική και η νομοθεσία πρέπει να διασφαλίζουν την προστασία της ανθρώπινης ζωής και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Στην Ελλάδα, η ρύθμιση των ζητημάτων βιοηθικής γίνεται από την Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής, η οποία διερευνά και εκπονεί γνωμοδοτήσεις σχετικά με τα ηθικά ζητήματα που σχετίζονται με την ιατρική και τη βιολογική έρευνα.
Γενετική, Κλωνοποίηση και Βιοηθική | Έκθεση Γ’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 1 φορά
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 0 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως την γενετική, την κλωνοποίηση και τα βιοηθικά διλήμματα που αυτές εγείρουν.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στη θετική και την αρνητική πλευρά των επιστημών αυτών, ανάλογα με το πως αξιοποιείται από τον άνθρωπο, όπως και τα σημαντικότερα βιοηθικά διλήμματα, στα οποία καλούνται να απαντήσουμε οι βιοηθικοί επιστήμονες.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Φεβρουαρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/wYYho-3tLxw?si=GjS7cGhoAQo92gpm
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεσης γ λυκείου, #έκθεση γ λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης γ λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμοί
-
Σημασία της εξέλιξης της γενετικής και της κλωνοποίησης
-
Κίνδυνοι από την κακή εφαρμογή της γενετικής
-
Διλήμματα βιοηθικής
-
Σωστή στάση απέναντι στη γενετική και τη κλωνοποίηση
-
Κριτήρια Αξιολόγησης