- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 7
- Quizzes: 5
- Students: 102
Οι «αξίες» είναι το σύνολο των ιδιοτήτων, οι οποίες εκφράζουν τη σπουδαιότητα ενός αγαθού, προσώπου ή πράγματος. Παράλληλα, καθορίζουν τον τρόπο ζωής και σκέψης των ανθρώπων και συνδέονται άμεσα με τα πολιτιστικά στοιχεία μίας κοινωνίας. Ταξινομούνται σε καθολικές (π.χ. εθνική υπερηφάνεια) και προσωπικές αξίες (π.χ. εντιμότητα). Το περιεχόμενο των αξιών ποικίλει από κοινωνία σε κοινωνία, ωστόσο οι κυριότερες κοινές αξίες που εντοπίζονται είναι οι ηθικές, οι ψυχικές, οι πνευματικές, οι κοινωνικές, οι πολιτικές, οι εθνικές, οι αισθητικές, πολιτιστικές και φυσικές. Οι αξίες προσφέρουν ποικίλα οφέλη για το άτομο, όπως είναι η διαμόρφωση του χαρακτήρα του, ο παραμερισμός των παθών και των αδυναμιών του, η καλλιέργεια θέλησης και επιμονής κ.ά.
Από την άλλη πλευρά, οι «θεσμοί» είναι οι σταθερές κοινωνικές διαδικασίες, με τις οποίες η κοινωνία επιχειρεί την επίλυση των προβλημάτων της. Το βασικό γνώρισμα του θεσμού είναι οι παγιωμένοι τρόποι συμπεριφοράς του ατόμου ή του συνόλου, δηλαδή το στοιχείο της σταθερότητας των τρόπων δράσης και ενέργειας. Οι πιο σημαντικοί θεσμοί είναι οι οικογενειακοί, οι εκπαιδευτικοί, οι οικονομικοί, οι πολιτικοί και οι θρησκευτικοί. Οι θεσμοί είναι καίριας σημασίας για την κοινωνία, καθώς μέσω αυτών η κοινωνία οργανώνεται, εξασφαλίζεται η διάρκεια και η συνέχειά της στο χρόνο και τα άτομα μαθαίνουν τις αξίες, τους κανόνες και τους ρόλους τους μέσα σε αυτήν.
Ωστόσο, στη σύγχρονη εποχή παρατηρείται κρίση των θεσμών και των αξιών. Οι ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της επιστήμης και της τεχνολογίας έχουν προκαλέσει σημαντικά κοινωνικά προβλήματα, όπως είναι η έκρηξη της ανεργίας και η όξυνση του ανταγωνισμού. Ο ανθρώπινος ψυχισμός έχει αλλοιωθεί, αφού ο σύγχρονος άνθρωπος έχει μετατραπεί σε αλαζόνα, υπερόπτη, εγωιστή και άπληστο, εξαιτίας του υλιστικού τρόπου ζωής. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η ευθύνη που φέρουν οι φορείς κοινωνικοποίησης, οι οποίοι χαρακτηρίζονται από αδιαφορία για την ορθή διαπαιδαγώγηση των νέων.
Επομένως, κρίνεται αναγκαίο να διαφυλαχθούν οι αξίες με την κατάλληλη συμβολή τόσο των ίδιων των ατόμων όσο και του κράτους. Αρχικά, το άτομο, οφείλει να αναπτύξει την αυτογνωσία του και να κάνει συνεχώς αυτοκριτική, αποβάλλοντας παράλληλα τον ωφελιμισμό. Επιπλέον, οι γονείς και το σχολείο, ως βασικοί παιδαγωγοί των νέων, πρέπει να μεταγγίζουν τις απαραίτητες αξίες και να αποτελούν ιδανικά πρότυπα αναπτύσσοντας την κοινωνική, πολιτική και εθνική συνείδηση των νέων μέσα από την ανθρωπιστική παιδεία. Τέλος, το κράτος πρέπει να στοχεύει στην καθολική εφαρμογή της δημοκρατίας, αφού η ηθική απαιτεί έναν χώρο ελευθερίας και όχι καταναγκασμού.
Αξίες, Θεσμοί και Κρίση Αξιών | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 0 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως τη σημασία των θεσμών και των αξιών στη σύγχρονη εποχή.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στη προσφορά των αξιών και των θεσμών στις ζωές τους, στα φαινόμενα κρίσης αξιών που παρατηρούν γύρω τους, αλλά και στους τρόπους πρόληψης και θεραπείας της κρίσης αυτής.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Νοεμβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/cr_8b042hgA?si=P5iV0HbeAYb7SQay
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση β λυκείου, #έκθεση β λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμοί
-
Σημασία αξιών και θεσμών
-
Αίτια κρίσης των αξιών
-
Συνέπειες της κρίσης αξιών και θεσμών
-
Τρόποι αντιμετώπισης της κρίσης αξιών και θεσμών
-
Κριτήρια Αξιολόγησης