- Καθηγητής: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Ενότητες: 8
- Quizzes: 6
- Μαθητές: 90
Η διαπολιτισμική εκπαίδευση αναφέρεται στην εκπαίδευση που παρέχεται από τα σχολεία τα οποία φιλοξενούν μαθητές διαφορετικών εθνικοτήτων. Στόχος της είναι η ανάπτυξη της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και προσέγγισης. Διαπολιτισμικότητα σημαίνει συνάντηση πολιτισμών, αμοιβαία επίδραση και συνεργασία. Αξιοσημείωτο είναι ότι η διαπολιτισμική εκπαίδευση ως δυναμική διαδικασία συμβάλλει ώστε να δημιουργηθεί μια κοινωνία με τα χαρακτηριστικά της κατανόησης, της αλληλοαποδοχής και της αλληλεγγύης. Η πολυπολιτισμικότητα λοιπόν μπορεί να θεωρηθεί προνόμιο για μια κοινωνία και για να αξιοποιηθεί σωστά πρέπει να διασφαλιστεί η αλληλεπίδραση των διάφορων πολιτισμών, χωρίς ωστόσο να εξαφανίζεται η ιδιαίτερη ταυτότητα κανενός από αυτούς.
Το σχολείο καλείται να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα των πολυπολιτισμικών κοινωνιών, ενισχύοντας τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Αρχικά, είναι αναγκαίο να συμβάλλει στην αναγνώριση των ιδιαιτεροτήτων και των προβλημάτων που υπάρχουν ανάμεσα στις διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες. Ακόμη, να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την άρση προκαταλήψεων και στερεοτύπων απέναντι στις διαφορετικές εθνικές και πολιτισμικές ομάδες, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο το δημοκρατικό πολίτευμα. Επιπρόσθετα, καίριας σημασίας είναι να δίνεται έμφαση στην αλληλεπίδραση, την ισότιμη μεταχείριση των μαθητών και την παροχή ίσων ευκαιριών σε όλους.
Αν και υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες για την εύρυθμη λειτουργία των διαπολιτισμικών σχολείων, είναι σημαντικό να αναλογιστούμε τα οφέλη που προκύπτουν. Αρχικά, τα παιδιά μαθαίνουν από μικρή ηλικία να αποδέχονται τη διαφορετικότητα, απομακρύνοντας έτσι την πιθανότητα ανάπτυξης ρατσιστικών αντιλήψεων. Επιπλέον, οι μαθητές αποκτούν νέες γνώσεις μέσω της συναναστροφής τους με παιδιά άλλων πολιτισμών. Επιπροσθέτως, αμβλύνονται τα κρούσματα σχολικού εκφοβισμού, τα οποία συνήθως οφείλονται σε διενέξεις μαθητών διαφορετικών εθνοτήτων, αφού το κλίμα είναι φιλικό μεταξύ τους.
Τα παιδιά που προέρχονται από αλλοδαπούς γονείς πολλές φορές αντιμετωπίζουν αδυναμία στην επικοινωνία με τους άλλους μαθητές, εφόσον δε μιλούν τη γλώσσα της χώρας υποδοχής και έτσι δημιουργούνται αισθήματα ανασφάλεια, χαμηλής αυτοπεποίθησης και περιθωριοποίησης. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο στη διαπολιτισμική εκπαίδευση να προωθείται και η διδασκαλία της γλώσσας και της ιστορίας της χώρας υποδοχής, ώστε οι μαθητές να προσαρμοστούν με πιο ομαλό τρόπο. Επιπλέον, κρίνεται αναγκαίο στο διαπολιτισμικό σχολείο να δοθεί έμφαση στην καλλιέργεια της ανεκτικότητας, της συλλογικότητας, της διαφορετικότητας και της αλληλεγγύης. Τέλος, σημαντική είναι η παροχή ψυχολογικής και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης τόσο των παιδιών όσο και των οικογενειών τους από ειδικούς.
Διαπολιτισμική Εκπαίδευση | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 2 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως πόσο σημαντική είναι η διαπολιτισμική εκπαίδευση στο σύγχρονο κόσμο.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στα πλεονεκτήματα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, στα προβλήματα που ενδεχομένως να κληθεί να αντιμετωπίσει, αλλά και τους τρόπους ενίσχυσης αυτής, ώστε να δίνεται η ευκαιρία σε αλλοεθνείς να μορφωθούν επί ίσοις όροις με τους γηγενείς μαθητές.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Μαΐου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/eu7eBAggdo4?si=DhL86RciKcQJkmuI
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση β λυκείου, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός
-
Χαρακτηριστικά ενός διαπολιτισμικού σχολείου
-
Αίτια απουσίας ή υποβάθμισης τους στην Ελλάδα
-
Θετικά της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης
-
Αρνητικά που μπορεί να προκύψουν σε ένα διαπολιτισμικό σχολείο
-
Προτάσεις για τη σωστή λειτουργία ενός διαπολιτισμικού σχολείου
-
Κριτήρια Αξιολόγησης