- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 7
- Quizzes: 5
- Students: 103
Ο όρος γλωσσομάθεια αναφέρεται στην επαρκή γνώση μιας ή περισσότερων ξένων γλωσσών είτε για πρακτικούς λόγους είτε από καθαρά προσωπικό ενδιαφέρον. Μπορεί να είναι αρκετά δύσκολο για κάποιον να μάθει μια νέα γλώσσα που διαφέρει πολύ από τη μητρική του, καθώς η κάθε γλώσσα έχει τη δική της δυσκολία όσον αφορά τους κανόνες της.
Παρά το γεγονός ότι η εκμάθηση ξένων γλωσσών φαίνεται να είναι πιο εύκολη για τα νεότερα άτομα, είναι σημαντικό να επιδιώκεται από όλους τους ανθρώπους -ανεξαρτήτως ηλικίας-, διότι προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα στη καθημερινή τους ζωή. Η γλωσσομάθεια διαβαθμίζεται σε στάδια ανάλογα με το κίνητρο και το σκοπό για τον οποίο μαθαίνει κανείς μια ξένη γλώσσα. Έτσι, το πρώτο στάδιο αφορά τη στοιχειώδη γνώση της γλώσσας, κυρίως για συνεννόηση σε πρακτικά ζητήματα. Έπειτα, το δεύτερο αφορά την βαθύτερη κατανόησή της, το άτομο δηλαδή έχει αποκτήσει γνώσεις επιστημονικής ορολογίας και τέλος, το τρίτο στάδιο που η χρήση της γλώσσας γίνεται σε επίπεδο όπως η μητρική.
Στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης, που οι απαιτήσεις σε όλους τους τομείς έχουν αυξηθεί, καθίσταται αναγκαία η γλωσσομάθεια. Αρχικά, ο άνθρωπος ευνοείται σε πνευματικό επίπεδο, καθώς του δίνεται η δυνατότητα να παρακολουθήσει ξενόγλωσσα προγράμματα, να σπουδάσει στο εξωτερικό, αλλά και να έρθει σε επαφή με άλλους λαούς.
Σε κοινωνικό επίπεδο, όσον αφορά την Ελλάδα, της οποίας η οικονομία στηρίζεται κυρίως στον τουρισμό, η εκμάθηση ξένων γλωσσών προωθεί την καλύτερη φιλοξενία και την σύναψη σχέσεων με άλλους λαούς. Εξίσου σημαντικοί είναι και οικονομικοί λόγοι, αφού μέσω της γλωσσομάθειας, η οποία αποτελεί σημαντικό εφόδιο στη σύγχρονη κοινωνία, είναι πιο εύκολη η επαγγελματική αποκατάσταση κάποιου. Σε εθνικό-πολιτικό επίπεδο, αποφεύγεται η εθνική απομόνωση και προωθείται το ελληνικό πνεύμα.
Κρίνεται, λοιπόν, αναγκαία η γλωσσομάθεια, γιατί όπως προκύπτει εύλογα, αποτελεί ένα σπουδαίο επαγγελματικό και επιστημονικό εφόδιο. Ενισχύει, παράλληλα, την αντίληψη και την κοινωνικότητα του ατόμου, όπως και των λαών μεταξύ τους, καθώς με αυτόν τον τρόπο κατανοούν και αποδέχονται τον οικουμενικό πολιτισμό.
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει και η αρνητική πλευρά, η οποία εγκυμονεί κινδύνους. Τα άτομα ενδέχεται να οδηγηθούν σε αισθήματα κατωτερότητας έναντι ξένων λαών και πολιτισμών και γι’ αυτόν τον λόγο να υποβαθμιστεί η σωστή εκμάθηση της μητρικής τους γλώσσας και να υπάρξει γλωσσική αλλοτρίωση. Για να αποφευχθούν τα παραπάνω, είναι απαραίτητο τα άτομα να κατανοήσουν την αξία της μητρικής τους γλώσσας μέσω της σωστής διδασκαλίας της στα σχολεία και να απαλλαγούν από την αντίληψη περί ανωτερότητας της ξένης γλώσσας.
Γλωσσομάθεια | Έκθεση Α’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 1 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 7 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως την αξία της γνώσης ξένων γλωσσών, πέραν της μητρικής τους στο σύγχρονο κόσμο.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στην αξία της γλωσσομάθειας, στα προβλήματα που αυτή δημιουργεί ενίοτε και στους τρόπους σωστής αξιοποίησης των ξένων γλωσσών στη ζωή τους.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Οκτωβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/HxoWALopQzQ?si=FPQiQRKQwNhWoHVs
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση α λυκείου, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης α λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός
-
Λόγοι που καθιστούν αναγκαία τη γλωσσομάθεια στην εποχή μας
-
Σημασία της γλωσσομάθειας
-
Αρνητική πλευρά της γλωσσομάθειας
-
Θεμιτή στάση απέναντι στη γλωσσομάθεια
-
Κριτήρια Αξιολόγησης