- Καθηγητής: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Ενότητες: 8
- Quizzes: 6
- Μαθητές: 45
Ο διάλογος είναι η συζήτηση μεταξύ δύο ή περισσότερων ανθρώπων με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών, την αναζήτηση της αλήθειας των πραγμάτων ή την επίλυση ενός προβλήματος. Ο γόνιμος διάλογος αποτελεί το τελειότερο μέσο για την αρμονική συμβίωση και για τη συνεργασία των ανθρώπων μιας κοινωνίας. Οι βασικές μορφές του είναι ο άμεσος και ο έμμεσος διάλογος και επιπλέον, διακρίνεται σε είδη και, κριτήριο γι’ αυτόν τον διαχωρισμό, είναι τόσο το περιεχόμενό του όσο και τα μέρη, αλλά και ο σκοπός που επιτελεί.
Η αξία του διαλόγου αποδεικνύεται από το ότι δεν πρόκειται για μια τυπική ανταλλαγή πληροφοριών. Πιο συγκεκριμένα, καλλιεργεί τη διαλλακτικότητα του ατόμου και μέσω της ανταλλαγής απόψεων και ιδεών οξύνεται η κριτική του ικανότητα. Επιπλέον, ευνοεί την κοινωνικοποίηση των ατόμων, μέσω της επικοινωνίας τους. Συμβάλλει, επίσης, και στην πολιτικοποίηση του ατόμου, καθώς μέσω του διαλόγου προωθείται το δημοκρατικό κλίμα που επιτρέπει στον καθένα να λαμβάνει ενεργό ρόλο.
Για την επίτευξη ενός υγιούς διαλόγου, όμως, υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις που είναι αναγκαίο να ληφθούν υπόψη. Αρχικά, πρωταρχικός στόχος των συμμετεχόντων οφείλει να είναι η διερεύνηση της αλήθειας, η ανακάλυψη της οποίας μπορεί να γίνει μέσω της σε βάθος γνώσης του αντικειμένου που συζητείται. Απαραίτητο, βέβαια, είναι οι διαλεγόμενοι να διακατέχονται από πνευματική, ψυχική και ηθική καλλιέργεια, ώστε να είναι έντιμοι και δεκτικοί απέναντι σε άλλες απόψεις και να σέβονται τον συνομιλητή τους.
Ωστόσο, στη σύγχρονη κοινωνία, εκλείπει ο γόνιμος διάλογος. Επικρατεί ένα κλίμα ανταγωνισμού, που αποσκοπεί στην προσωπική επικράτηση. Επιπλέον, ο φανατισμός και η έλλειψη ηθικών αρχών, παρεμποδίζουν την αληθινή και ουσιαστική ανθρώπινη επικοινωνία. Οι φορείς διαπαιδαγώγησης, όπως και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης στρέφουν την προσοχή τους σε άλλους τομείς και δεν αναδεικνύουν την αξία του διαλόγου.
Έτσι, οι επιπτώσεις από την απουσία του είναι εμφανείς σε διάφορους τομείς, όπως ο κοινωνικός τομέας, που οδηγεί στην αλλοτρίωση των διαπροσωπικών σχέσεων, καθώς και στον πολιτικό τομέα, που επηρεάζεται η ομαλή λειτουργεία της δημοκρατίας. Τέλος, απόρροια του χαμηλού μορφωτικού επιπέδου είναι η επικράτηση του φανατισμού και του εγωισμού των ατόμων.
Επομένως, για την εξάλειψη του φαινομένου κρίνεται αναγκαία -εκτός από την ατομική προσπάθεια- η παρέμβαση των φορέων διαπαιδαγώγησης (οικογένεια, σχολείο), που οφείλουν να καλλιεργούν στα παιδιά τη διαλεκτική τους ικανότητα και να τους ενθαρρύνουν να εκφράζουν την άποψή τους. Επίσης, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, που ασκούν τεράστια επιρροή, είναι απαραίτητο να μυούν το κοινό στις αρχές του δημοκρατικού διαλόγου.
Διάλογος | Έκθεση Α’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 2 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 14 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως την αξία του γόνιμου και εποικοδομητικού διαλόγου.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στη σημασία του διαλόγου στη ζωή τους, στους λόγους που πολλοί άνθρωποι τον αποφεύγουν και στους τρόπους, ώστε να καλλιεργείται αυτός από μικρή ηλικία.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Μαΐου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/LYZP0z6Vh44?si=y0WUzf8ApzK3mfkp
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση α λυκείου, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης α λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός και μορφές
-
Αξία του διαλόγου
-
Προϋποθέσεις του γόνιμου διαλόγου
-
Αίτια απουσίας του διαλόγου
-
Συνέπειες από την απουσία του διαλόγου
-
Προτάσεις για την ύπαρξη γόνιμου διαλόγου
-
Κριτήρια Αξιολόγησης