- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 7
- Quizzes: 5
- Students: 3
Αναλφαβητισμός ονομάζεται η άγνοια των στοιχειωδών γραμμάτων και η αδυναμία ανάγνωσης και γραφής. Αντίθετα, ο όρος «αλφαβητισμός» ή «εγγραμματοσύνη» (literacy), εκφράζει την ικανότητα του ατόμου να γνωρίζει και να χρησιμοποιεί με ευχέρεια τους κανόνες του εκάστοτε γλωσσικού συστήματος. Ο αναλφαβητισμός διακρίνεται σε «οργανικό», αφορά δηλαδή την πλήρη άγνοια ανάγνωσης και γραφής, καθώς και σε «λειτουργικό», που χαρακτηρίζει τα άτομα που δεν καλλιέργησαν τις γνώσεις τους στη συνέχεια της ζωής τους, με αποτέλεσμα να ατονήσουν. Υπάρχουν, επίσης, ευρύτερες κατηγορίες του αναλφαβητισμού, οι οποίες κατανέμονται ανάλογα με το περιεχόμενό τους. Υπάρχει, δηλαδή, ο ψηφιακός, ο ιστορικός, ο γεωγραφικός, ο γλωσσικός και ο μαθηματικός αναλφαβητισμός.
Τα οφέλη που προκύπτουν από την ανάγνωση είναι ποικίλα. Η επιτυχής απόκτηση δεξιοτήτων στην ανάγνωση βοηθούν τα άτομα τόσο στην προσωπική όσο και την κοινωνική τους ολοκλήρωση. Ωστόσο, ο αναλφαβητισμός κυριαρχεί και τα αίτια εμφάνισής του είναι ποικίλα. Συχνά, οφείλεται σε οικονομικά αίτια, καθώς η ανάγκη για βιοπορισμό οδηγεί στην αναζήτηση εργασίας από την παιδική ηλικία και συνεπώς στην απομάκρυνση από τα εκπαιδευτικά κέντρα. Η επίδοση των μαθητών στην ανάγνωση επηρεάζεται -εκτός από τη συχνά χαμηλή ποιότητα εκπαίδευσης που παρέχεται στο σχολείο- από το φύλο και το οικογενειακό περιβάλλον του κάθε ατόμου. Επιπλέον, καθοριστικής σημασίας για την εκδήλωση του φαινομένου είναι οι κοινωνικές ανισότητες που επικρατούν και οι οικονομικές δυσχέρειες του κράτους.
Εύλογα προκύπτει το συμπέρασμα ότι ο αναλφαβητισμός έχει και κάποιες σημαντικές συνέπειες. Σε ατομικό επίπεδο, προκαλούνται οικονομικές συνέπειες, όπως η δυσκολία εύρεσης εργασίας, πνευματικές, καθώς το άτομο μετατρέπεται σε άβουλο ον, ψυχολογικές, που αφορά συναισθήματα μειονεξίας και κατωτερότητας που μπορεί να βιώνει το άτομο, καθώς και κοινωνικές/πολιτικές, αφού το άτομο αδυνατεί να διαμορφώσει υγιή πολιτική συνείδηση και κριτική σκέψη.
Σε κοινωνικό επίπεδο, επιπτώσεις εντοπίζονται στον οικονομικό τομέα, καθίσταται δηλαδή δύσκολος ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός λόγω άγνοιας, στον κοινωνικό τομέα, καθώς ενισχύονται στερεότυπα και προκαταλήψεις συχνά σε βάρος άλλων ανθρώπων, στον πολιτικό τομέα, διότι δυσχεραίνεται η ορθή λειτουργία του πολιτικού συστήματος καθώς οι πολίτες δεν διαθέτουν επαρκή κριτική ικανότητα και χειραγωγούνται και σε πολιτιστικό/διεθνιστικό τομέα, γιατί αδυνατούν να διαφυλάξουν τις πολιτιστικές τους αξίες.
Κρίνεται, επομένως, αναγκαία η εύρεση τρόπων αντιμετώπισης του αναλφαβητισμού. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, ώστε με την δημιουργία κατάλληλων προγραμμάτων να αντιμετωπιστούν οι μαθησιακές δυσκολίες και παράλληλα να παρέχονται ισότιμες ευκαιρίες σε όλους τους μαθητές. Επιπλέον, το κάθε άτομο οφείλει να κατανοήσει την αξία της παιδείας και να επιδιώκει την αυτομόρφωσή του. Η γνώση της ανάγνωσης δεν πρέπει να στηρίζεται μόνο στην διδασκαλία της στο σχολικό περιβάλλον, αλλά να προωθείται και από το οικογενειακό.
Αναλφαβητισμός | Έκθεση Α’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 10 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως το παγκόσμιο πρόβλημα του αναλφαβητισμού.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στα είδη του αναλφαβητισμού, στους λόγους ύπαρξης του στο σύγχρονο κόσμο, τις συνέπειές τους, αλλά και τους τρόπους αποφυγής ή περιορισμού του.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Οκτωβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/UKamxka9b98?si=YJQbjSIjuCMH37DD
Άκουστε το ηχο-μάθημα στο κανάλι μας στο Spotify:
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση α λυκείου, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης α λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός και μορφές
-
Αξία της ανάγνωσης
-
Αίτια του αναλφαβητισμού
-
Συνέπειες του αναλφαβητισμού
-
Τρόποι αντιμετώπισης του αναλφαβητισμού
-
Κριτήρια Αξιολόγησης