- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 9
- Quizzes: 6
- Students: 292
Στη σύγχρονη κοινωνία η θέση της γυναίκας είναι σαφώς καλύτερη συγκριτικά με παλαιότερες εποχές, που η γυναίκα θεωρούνταν κατώτερο ον, ζούσε στο περιθώριο και δε διέθετε τα βασικά δικαιώματα. Η θέση της γυναίκας βελτιώθηκε σταδιακά κατά τα νεότερα χρόνια, ωστόσο έρχεται ακόμη αντιμέτωπη με στερεότυπα και προκαταλήψεις που έχουν καθιερωθεί μέσα από συνήθειες και πρακτικές αιώνων και είναι πολύ δύσκολο να ανατραπούν. Επιπλέον, οι φορείς διαπαιδαγώγησης και κοινωνικοποίησης εξακολουθούν να αναπαράγουν σεξιστικά στερεότυπα και έτσι πολλές φορές οι ίδιες οι γυναίκες αποδέχονται τον υποδεέστερο ρόλο που τους δίνεται και εγκλωβίζονται μέσα στο φόβο, το θυμό και την ενοχή.
Παρά το ότι η ισοτιμία των δύο φύλων έχει αναγνωριστεί, παρατηρούνται συμπεριφορές οι οποίες αντανακλούν τα αρνητικά στερεότυπα απέναντι στο γυναικείο φύλο, σε τομείς όπως ο επαγγελματικός, ο οικογενειακός, ο πολιτικός και γενικότερα στην καθημερινότητα της κοινωνικής ζωής. Ανάμεσα στις συμπεριφορές που παρατηρούνται σε βάρος των γυναικών, καίριας σημασίας αποτελεί η διαρκώς αυξανόμενη ενδοοικογενειακή βία, που συνήθως θύματά της είναι οι γυναίκες, τα παιδιά και τα άτομα τρίτης ηλικίας και δράστες είναι κατά κύριο λόγο άνδρες, καθώς διαιωνίζεται η ανδρική κυριαρχία. Οι γυναίκες που υφίστανται βία συχνά δεν καταγγέλλουν το γεγονός, διότι διακατέχονται από φόβο, χαμηλή αυτοεκτίμηση και αποδέχονται την υποδεέστερη θέση που τους επιβάλλεται.
Εκτός από το ότι οι θύτες πολλές φορές μεγαλώνουν σε συγκεκριμένα περιβάλλοντα υποκουλτούρας, στα οποία οι υπάρχουσες συνθήκες ενθαρρύνουν τη βίαιη συμπεριφορά, η πρωταρχική πηγή της κακοποίησης εντοπίζεται σε παθολογικά χαρακτηριστικά. Επίσης, στα πλαίσια της κοινωνικοποίησης των δυο φύλων, οι άνδρες ενθαρρύνονται να είναι περισσότερο επιθετικοί. Παράλληλα, οι κοινωνίες με πατριαρχικές δομές προωθούν την άσκηση βίας και διαιωνίζουν την αντίληψη ότι οι άνδρες αποτελούν το «ισχυρό» φύλο.
Το άτομο που δεν έχει καλλιεργηθεί επαρκώς δε δείχνει σεβασμό προς τον συνάνθρωπο του, ενώ αδυνατεί να χρησιμοποιήσει το διάλογο για να επιλύσει τις διαπροσωπικές διαφορές. Γι’ αυτό κρίνεται αναγκαίο τα άτομα από μικρή ηλικία να αποκτήσουν την σωστή παιδεία τόσο μέσω της συμβολής του σχολείου όσο και της οικογένειας, ώστε να είναι σε θέση να διακρίνουν και να υιοθετούν υγιή πρότυπα. Επιπλέον, η πολιτεία οφείλει να αντιμετωπίσει τις περιπτώσεις άνισης μεταχείρισης της γυναίκας στον οικογενειακό και επαγγελματικό τομέα μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων.
Παράλληλα, η γυναίκα πρέπει να συμμετέχει ενεργά στην κοινωνική ζωή και να αγωνίζεται για την ουσιαστική χειραφέτησή της και οι άνδρες, από την άλλη πλευρά, οφείλουν να αποδεχτούν ότι η εξίσωση των φύλων αποτελεί μια αναγκαιότητα που συνάδει με τις αρχές του ανθρωπισμού και τις αξίες της δημοκρατίας.
Γυναίκα και Σχέσεις Δύο Φύλων | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 1 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 18 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως την ισότιμη θέση γυναικών και ανδρών στο σύγχρονο κόσμο
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι γυναίκες, στη θέση τους στην κοινωνία και στους τρόπους ώστε να προασπίζονται τα δικαιώματα τους πλήρως.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Νοεμβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/s22ogzvcAp8?si=opTCFVDK_SQMup4W
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση β λυκείου, #έκθεση β λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ιστορική αναδρομή
-
Αίτια υποτίμησης της γυναίκας
-
Προβλήματα σύγχρονης γυναίκας
-
Συνέπειες υποτίμησης της γυναίκας
-
Ενδοοικογενειακή βία
-
Αίτια ενδοοικογενειακής βίας
-
Προτάσεις διασφάλισης πραγματικής ισότητας
-
Κριτήρια Αξιολόγησης