- Καθηγητής: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Ενότητες: 7
- Quizzes: 5
- Μαθητές: 264
Ως καταναλωτισμός ή υπερκατανάλωση ορίζεται η υπερβολική κατανάλωση αγαθών με σκοπό την ικανοποίηση όχι των πραγματικών, αλλά των περιττών ή πλασματικών αναγκών. Ο σύγχρονος άνθρωπος αναζητά την ευτυχία στην ικανοποίηση των υλικών κυρίως αναγκών του και δημιουργείται η ψευδαίσθηση ότι η κατοχή υλικών αγαθών ικανοποιεί βαθύτερες ψυχικές και κοινωνικές ανάγκες. Αξιοσημείωτο είναι πως στη σημερινή εποχή η ευτυχία δείχνει να έχει εμπορευματοποιηθεί και ενσωματωθεί στις διαφημίσεις και αποτελεί ταυτόσημη έννοια με τον καταναλωτισμό.
Είναι γεγονός πως η διαφήμιση αποτελεί την κυριότερη μορφή προώθησης των αξιών του καταναλωτισμού και του υλικού ευδαιμονισμού. Με τη βοήθεια των μέσων μαζική ενημέρωσης εδραιώθηκε σταδιακά μια καταναλωτική νοοτροπία. Παράλληλα, λόγω των πιεστικών ρυθμών ζωής, οι άνθρωποι αποξενώνονται μεταξύ τους και έτσι στρέφονται προς τη συσσώρευση υλικών αγαθών προκειμένου να βρουν διέξοδο στα προβλήματά τους και να αναπληρώσουν το κενό που αισθάνονται. Επιπλέον, η έλλειψη παιδείας παθητικοποιεί το άτομο, ενώ η έλλειψη στόχων, ιδανικών και υψηλών ανθρωπιστικών στόχων για τη ζωή τον ωθεί στη χωρίς μέτρο ικανοποίηση των αναγκών.
Παρ΄όλα αυτά, ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις επιχειρήσεις έχει συμβάλλει στην ποιοτική βελτίωση των προϊόντων, την ενίσχυση της δημιουργικότητας των ανθρώπων, καθώς και στην αναβάθμιση του ποιοτικού τους επιπέδου. Άλλωστε, αξιοσημείωτο είναι πως σχέση μεταξύ ανεργίας και κατανάλωσης είναι αντίστροφη, δηλαδή όσο μειώνεται η κατανάλωση, τόσο θα αυξάνεται η ανεργία. Ωστόσο, το άτομο λόγω της υπερεργασίας, που σκοπό έχει την υπερκατανάλωση, στερείται ελεύθερου χρόνου. Ο άνθρωπος απορροφάται από την απατηλή λάμψη των υλικών αγαθών και παραγκωνίζει τα πνευματικά. Έτσι, του προκαλείται άγχος και ο καταναλωτής γίνεται δέσμιος των ανικανοποίητων, συνήθως πλασματικών, αναγκών του. Παράλληλα, οδηγείται στην πολιτική απάθεια και αδιαφορία.
Επομένως, είναι αναγκαίο το άτομο να συνειδητοποιήσει πως τα υλικά αγαθά είναι μέσο καλυτέρευσης των βιοτικών αναγκών κι όχι αυτοσκοπός. Ακόμη, η ποιότητα ζωής και η πραγματική ευτυχία δεν ταυτίζονται με την απόκτηση πληθώρας προϊόντων. Με την κριτική του σκέψη οφείλει να ξεχωρίζει τις πλασματικές από τις πραγματικές του ανάγκες. Το άτομο μέσα από την πνευματική καλλιέργεια θα αναπτύξει ηθικές αντιστάσεις, κριτική ικανότητα.
Έτσι, δεν θα παρασύρεται από τα διαφημιστικά μηνύματα, τα οποία αποτελούν τους κυριότερους μηχανισμούς της καταναλωτικής προπαγάνδας. Παράλληλα, μέσα από τη δραστηριοποίηση, θα αναπτύξει την κοινωνική και πολιτική του συνείδηση και θα επανεκτιμήσει τις αξίες τις συλλογικότητας. Το σχολείο και η οικογένεια οφείλουν να αποτελούν θετικά πρότυπα και μέσω της ανθρωπιστικής παιδείας να διαμορφώνουν ώριμες προσωπικότητες με κριτική αντίληψη, οι οποίοι θα είναι ικανοί να αντιταχθούν στην αλλοτριωτική επίδραση της υπερκατανάλωσης.
Καταναλωτισμός | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 4 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 2 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως το φαινόμενο του υπερκαταναλωτισμού αγαθών και υπηρεσιών.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στη θετική και αρνητική όψη του καταναλωτισμού, στις συνέπειες που επιφέρει στον άνθρωπο, αλλά και στους τρόπους να προστατεύονται από τις επιταγές του.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Ιανουαρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/5Kg34ZE7evA?si=UowsOaxcp7z3adnk
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση β λυκείου, #έκθεση β λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός
-
Λόγοι που οδηγούν στον καταναλωτισμό
-
Θετική πλευρά του καταναλωτισμού
-
Αρνητικές επιπτώσεις του καταναλωτισμού
-
Τρόποι περιορισμού του καταναλωτισμού και σωστή στάση του ατόμου
-
Κριτήρια Αξιολόγησης