- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 9
- Quizzes: 7
- Students: 186
Ο λαϊκισμός και ο μεσσιανισμός είναι δύο αλληλένδετες στάσεις και συμπεριφορές εξίσου επικίνδυνες για το δημοκρατικό πολίτευμα. Η αδυναμία της σύγχρονης δημοκρατίας να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πολιτών και τις ελπίδες τους για το μέλλον, έφερε στο προσκήνιο αυτές τις δύο έννοιες.
Ο λαϊκισμός είναι μια ιδεολογία που έχει ως βασική αρχή την υπεράσπιση των συμφερόντων του λαού και των εργατικών τάξεων. Συνήθως συνδέεται με τον αγώνα για την ισότητα και τη δικαιοσύνη, και θεωρεί ότι η εξουσία πρέπει να ανήκει στον λαό και όχι σε ανώτερους κοινωνικούς στρώματα. Από την άλλη πλευρά, ο μεσσιανισμός είναι μια θρησκευτική ή πολιτική ιδεολογία που πιστεύει στην έλευση ενός μεσσία ή ενός σωτήρα που θα σώσει το λαό από τα προβλήματα του κόσμου. Αυτός ο μεσσίας μπορεί να είναι ένας ηγέτης ή ένας θείος ήρωας που θα έλθει για να επαναφέρει τη δικαιοσύνη και να επαναφέρει την ειρήνη στον κόσμο.
Ως πρακτική είναι ο έπαινος και η κολακεία των αδυναμιών και των ελαττωμάτων του λαού καθώς και η υιοθέτηση θέσεων που ευχαριστούν τον λαό, χωρίς να τον ωφελούν, με σκοπό την εξασφάλιση της εύνοιάς του. Εισβάλλει και εξαπλώνεται σε πολλούς τομείς της καθημερινής ζωής, επιτυγχάνοντας τον στόχο του, όταν καταφέρνει να γίνει μέρος μια κανονικότητας. Κύρια χαρακτηριστικά του είναι η υπεραπλουστευμένη και απαισιόδοξη ερμηνεία των προβλημάτων της κοινωνίας, η πόλωση μεταξύ των πολιτών και του οικονομικού και πολιτικού κατεστημένου που κυριαρχεί στην κοινωνία.
Σημαντικό ρόλο στη λαϊκίστική πρακτική διαδραματίζει μια ισχυρή προσωπικότητα, ένας χαρισματικός ηγέτης που έχει μεγάλη απήχηση και αποδοχή από το κοινό και συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες στο πρόσωπό του. Ο λαϊκιστής ηγέτης ισχυρίζεται ότι είναι η προσωποποίηση του λαού και δρα αποκλειστικά για τα συμφέροντά του. Στο σημείο αυτό, ο λαϊκισμός έχει έντονα μεσσιανιστικά χαρακτηριστικά αφού και ο μεσσιανισμός εκφράζει την πίστη ότι ένας ηγέτης με ιδιαίτερες ικανότητες, θα εμφανιστεί ως σωτήρας και θα απαλλάξει τον λαό από τα προβλήματά του. Πρόκειται για δυο πολύ συντηρητικές αντιλήψεις που βασίζονται στην αμάθεια, την παθητικότητα και τις προκαταλήψεις των ανθρώπων. Βασίζονται στο γεγονός ότι ο πολίτης δεν μπορεί να αναλάβει τις ευθύνες που απορρέουν από τον ρόλο του στην κοινωνία, είτε γιατί δεν μπορεί να το πετύχει, είτε γιατί έχει να παλέψει με κυρίαρχες δυνάμεις που θα τον νικήσουν, είτε γιατί δεν αξίζει να παλέψει αφού η σωτηρία θα έρθει μόνη της.
Για να αποτραπεί η λαϊκίστική και μεσσιανικού τύπου άσκηση πολιτικής κρίνεται απαραίτητη η ανθρωπιστική παιδεία, που μπορεί να διαμορφώσει ελεύθερες δημοκρατικές συνειδήσεις και αυτόνομες προσωπικότητες, που έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και αναπτύσσουν πρωτοβουλίες, χωρίς να περιμένουν σωτήριες εξωτερικές παρεμβάσεις. Γιατί η σωτηρία έρχεται ως αποτέλεσμα προσωπικής πλήρωσης και όχι ως αποτέλεσμα αυτοπαραίτησης.
Λαϊκισμός και Μεσσιανισμός | Έκθεση Γ’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 0 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως τις έννοιες του λαϊκισμού και του μεσσιανισμού, ώστε να τις αποφεύγουν.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στους λόγους που είναι ευάλωτοι στους λαϊκιστές πολιτικούς, στους τρόπους με τους οποίους οι πολιτικοί εξαπατούν το λαό και πως θα μπορέσουν να τον αποφύγουν.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Οκτωβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/uRves62VO5w?si=exfqzyh82Xl13XnS
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεσης γ λυκείου, #έκθεση γ λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης γ λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμοί
-
Μορφές λαϊκισμού
-
Συνέπειες του λαϊκισμού
-
Τρόποι αντιμετώπισης του λαϊκισμού
-
Αίτια του μεσσιανισμού
-
Συνέπειες του μεσσιανισμού
-
Τρόποι αντιμετώπισης του μεσσιανισμού
-
Κριτήρια Αξιολόγησης