- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 8
- Quizzes: 6
- Students: 149
Η μουσική είναι και το σύνολο ήχων, από το οποίο απαρτίζεται ένα μουσικό κομμάτι. Κάθε πολιτισμός, ανεξάρτητα από το πόσο αναπτυγμένος είναι, έχει παράξει και δημιουργήσει μουσική. Η μουσική, λοιπόν, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για την ανθρωπότητα, καθώς μας επηρεάζει με διάφορους θετικούς τρόπους. Αρχικά, μπορεί να επιδράσει θετικά στην ψυχική κατάσταση των ατόμων και παράλληλα να χαλαρώσει τους ανθρώπους και να περιορίσει το άγχος και την πίεση. Αυτό συμβαίνει επειδή η μουσική εκφράζει σκέψεις, συναισθήματα και ασκεί ευεργετικές επιδράσεις στην ψυχοσύνθεση του ατόμου. Εκτός από αυτό, η μουσική διαπλάθει το χαρακτήρα του ατόμου, εξωτερικεύει τις ιδέες, τις αγωνίες, τους προβληματισμούς του για τη ζωή, τα ιδανικά και τα όνειρά του.
Χωρίς αμφιβολία η μουσική αποτελεί ένα πολυδιάστατο θέμα και, παρά τα πολλαπλά οφέλη της για τον άνθρωπο, πολλές φορές υποβαθμίζεται η σημασία της. Ειδικότερα, η μουσική στα σχολεία δεν κατέχει τη θέση που της αρμόζει, καθώς θεωρείται μάθημα μικρότερης βαρύτητας. Επιπλέον, άλλη μια αρνητική διάσταση της μουσικής διαφαίνεται μέσα από ορισμένα τραγούδια, οι στίχοι των οποίων εξυμνούν τη χρήση όπλων, βίας και επιθετικών συμπεριφορών.
Είναι λοιπόν απαραίτητη η καλλιέργεια μουσικής παιδείας, καθώς η μουσική αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ανθρώπινου πολιτισμού και είναι ένα ισχυρό μέσο συναισθηματικής έκφρασης και διαπροσωπικής επικοινωνίας. Συνεπώς, γίνεται κατανοητό ότι η μουσική παιδεία και η αξία που έχει, πρέπει να καλλιεργείται από μικρή ηλικία από τους φορείς αγωγής, αλλά και την πολιτεία. Τέλος, κάθε άτομο ξεχωριστά οφείλει να αναγνωρίσει ότι η ενασχόληση με τη μουσική είναι ιδιαίτερα ευεργετική για τον άνθρωπο, επιδρά θετικά σε ποικίλους τομείς της ζωής του και αποτελεί δείγμα πολιτισμού.
Με τον όρο «λογοτεχνία» ορίζονται τα γραπτά και μη προφορικά προϊόντα του έντεχνου λόγου. Η «ποίηση» αποτελεί μια από τις δύο βασικές κατηγορίες του λόγου, η άλλη κατηγορία είναι ο πεζός λόγος. Τα ποιήματα είναι γραμμένα σε στίχους, σε σειρές λέξεων, που έχουν ρυθμό και μέτρο. Τόσο η λογοτεχνία όσο και η ποίηση, όπως όλες οι τέχνες, δεν προσφέρουν μόνο αισθητική απόλαυση αλλά στοχεύουν και στην απόδοση συναισθημάτων (θετικών ή αρνητικών), σκέψεων, προβληματισμών, με τέτοιο τρόπο ώστε να επηρεάζεται ο θεατής-δέκτης του έργου. Επιπλέον, έχουν τη δυνατότητα να μεταδώσουν σημαντικές γνώσεις στο κοινό, να ενισχύσουν την κριτική σκέψη και παράλληλα μέσω της ανάγνωσης αυτών, να βελτιώσουν το λεξιλόγιο και τις γλωσσικές δεξιότητες του ατόμου.
Στη σύγχρονη εποχή, τα άτομα τείνουν να απομακρύνονται από την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων και ποιημάτων. Το εξαντλητικό σύστημα μάθησης, η έλλειψη ελεύθερου χρόνου, καθώς και το σχολείο, η οικογένεια και η πολιτεία, οι οποίοι δε στηρίζουν επαρκώς τη διάθεση φιλαναγνωσίας των νέων ατόμων, ενισχύουν το φαινόμενο αυτό. Επομένως, απαραίτητη κρίνεται η έγκαιρη ανάδειξη των ωφελειών που προσφέρει η ανάγνωση με τη συνδρομή -πρωτίστως- των φορέων αγωγής και κοινωνικοποίησης, έτσι ώστε να προκύψει ο κατάλληλος παραδειγματισμός και μιμητισμός των νέων.
Μουσική, Λογοτεχνία και Ποίηση | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 1 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 4 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως το θαυμαστό κόσμο της μουσικής, της ποίησης και γενικά της λογοτεχνίας.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στη θετική προσφορά της ποίησης, της λογοτεχνίας και της μουσικής, τους λόγους απομάκρυνσης των ανθρώπων από αυτές τις τέχνες και τους τρόπους ανάδειξης της αξίας τους στο σύγχρονο κόσμο.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Απριλίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση β λυκείου, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Προσφορά μουσικής
-
Αίτια απομάκρυνσης από τη μουσική
-
Τρόποι καλλιέργειας μουσικής παιδείας
-
Προσφορά Λογοτεχνίας και Ποίησης
-
Αίτια απομάκρυνσης από τη λογοτεχνία και την ποίηση
-
Τρόποι καλλιέργειας λογοτεχνικής παιδείας
-
Κριτήρια Αξιολόγησης