- Καθηγητής: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Ενότητες: 8
- Quizzes: 6
- Μαθητές: 194
Μόδα χαρακτηρίζεται η επικρατούσα κατά περιόδους τάση σε μια κοινωνική ομάδα σχετικά με την εξωτερική εμφάνιση (ενδυμασία κυρίως) και με τον τρόπο συμπεριφοράς και σκέψης. Ο χαρακτήρας της είναι εφήμερος και διαρκώς μεταβαλλόμενος. Οι άνθρωποι την ακολουθούν για ποικίλους λόγους. Αρχικά, έχουν ανάγκη να ενταχθούν σε ένα κοινωνικό σύνολο και έτσι να αισθανθούν αποδεκτοί. Με την ενδυμασία τους τους δίνεται η ευκαιρία να εκφράσουν προσωπικά στοιχεία της ταυτότητάς τους, να έχουν ευχάριστη ψυχολογία, αλλά και να λάβουν αυτοεπιβεβαίωση. Παράλληλα, ωθούνται να ακολουθήσουν τις επιταγές της μέσω των διαρκώς προβαλλόμενων καταναλωτικών προτύπων, όπως και της ανάγκης για επίδειξη οικονομικής ανωτερότητας και υπεροχής.
Στα θετικά αποτελέσματα της μόδας μπορεί να συμπεριληφθεί η ανάδειξη καλαισθησίας του ατόμου, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, η θετική διάθεση και ψυχική γαλήνη και η ευκαιρία για ανάδειξη της ατομικότητας. Σε ευρύτερο επίπεδο, ενισχύεται η οικονομία της χώρας, καθώς υπάρχει διακίνηση του χρήματος και οι εξαγωγές αυξάνονται, κατορθώνοντας ταυτόχρονα να αναδείξει ο κάθε λαός τη διαφορετικότητά του. Ωστόσο, εντοπίζονται και αρνητικά αποτελέσματα, όπως είναι ο υπερκαταναλωτισμός, η προώθηση του μιμητισμού και της ομοιομορφίας, η αλλοτρίωση των αξιών, αλλά και η χειραγώγηση των ατόμων από τις πολυεθνικές εταιρίες της δύσης.
Σε κάθε εποχή διαμορφώνεται είτε μέσω εταιριών παραγωγής- διαφήμισης είτε μέσω του χώρου θεάματος είτε από τον άνθρωπο που ο ίδιος μπορεί να λειτουργήσει ως εκφραστής του πνεύματος και της ιδεολογίας μιας ολόκληρης γενιάς είτε για οικονομικούς λόγους, όπως είναι η ανάγκη των οικονομικά πιο ευκατάστατων ανθρώπων να διαφοροποιηθούν από τα πιο αδύναμα οικονομικά κοινωνικά στρώματα μέσω της μόδας. Κρίνεται αναγκαία, όμως, η σωστή στάση απέναντι της, δηλαδή η ανάπτυξη κριτικής σκέψης, έτσι ώστε τα άτομα να είναι σε θέση να μην επηρεάζονται από τις διαφημίσεις και να κρίνουν πότε το κάθε προϊόν είναι απαραίτητο γι’ αυτούς.
Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν να διατηρήσουν το μέτρο, χωρίς να αποπροσανατολιστούν από πιο ουσιαστικά ζητήματα και πνευματικές κατευθύνσεις. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό οι νέες τάσεις να ακολουθούνται στο βαθμό που αυτές ικανοποιούν την ανάγκη για προσωπική έκφραση και δημιουργικότητα. Πρέπει, επομένως, το άτομο να θέτει σε προτεραιότητα τα προσωπικά του κριτήρια και να μην ακολουθεί τη μάζα χωρίς αυτό να τον εκφράζει.
Μόδα και Ενδυμασία | Έκθεση Α’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 1 φορά
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 15 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως τους μηχανισμούς της μόδας στο σύγχρονο κόσμο.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στη θετική προσφορά της μόδας, στους λόγους που την ακολουθούν οι άνθρωποι του σήμερα και στη σωστή στάση που μπορούν να έχουν απέναντί της.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Δεκεμβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/E9SJyrU5ifg?si=Rew175UiGokvUBfJ
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση α λυκείου, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης α λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμοί και ιστορική αναδρομή
-
Λόγοι που οι άνθρωποι ακολουθούν τη μόδα
-
Θετικά αποτελέσματα της μόδας
-
Αρνητικά αποτελέσματα της μόδας
-
Τρόποι διαμόρφωσης της μόδας
-
Σωστή στάση απέναντι στη μόδα
-
Κριτήρια Αξιολόγησης