- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 7
- Quizzes: 5
- Students: 153
Παραπληροφόρηση είναι η σκόπιμα κακή πληροφόρηση που χαρακτηρίζεται από τη μετάδοση ανακριβών, ψευδών ή τροποποιημένων πληροφοριών. Πιθανότατα σκοπός είναι η παραπλάνηση του δέκτη προς εκπλήρωση προσωπικών σκοπιμοτήτων του παραπληροφορούντος ή η προστασία ατόμων μέσω της απόκρυψης πληροφοριών, οι οποίες θα ήταν επιβαρυντικές προς αυτά. Διαδίδεται με τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και την προφορική φήμη. Προπαγάνδα είναι η συστηματική προσπάθεια μονόπλευρου επηρεασμού της κοινής γνώμης, με κάθε μέσο, προς μια ορισμένη κατεύθυνση.
Αρχικά, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, έχοντας ως στόχο τη δημιουργία εντυπώσεων, συχνά μεταδίδουν πληροφορίες που δεν αποδίδουν επακριβώς την πραγματικότητα. Μια ακραία μορφή παραπληροφόρησης είναι η μετάδοση ψευδών πληροφοριών. Ωστόσο, τη συγκεκριμένη τακτική την αποφεύγουν οι περισσότεροι δημοσιογραφικοί οργανισμοί καθώς οποιαδήποτε τέτοια υπόνοια θα καταρράκωνε πλήρως την αξιοπιστία τους. Άλλος ένας τρόπος παραπληροφόρησης του κοινού είναι η απόκρυψη πληροφοριών. Τέλος, οι πολιτικοί συνηθίζουν να συκοφαντούν τους αντιπάλους τους και ταυτόχρονα να διχάζουν την κοινή γνώμη.
Τα αίτια μπορούν να αποδοθούν στον στόχο των πολιτικών παρατάξεων να επικρατήσουν στις εκλογές και ταυτόχρονα να διατηρήσουν την εξουσία τους. Επιπλέον, η μετάδοση συγκεκριμένων πληροφοριών που κατευθύνουν το κοινό σε συγκεκριμένες δράσεις συμβάλλει στην άνοδο των κερδών και βοηθά στην ενίσχυση της τηλεθέασης που αποζητούν τα μέσα. Επιβαρυντικός παράγοντας αποτελεί η έλλειψη κριτικής σκέψης των ατόμων, καθώς και η απροθυμία συνεχούς παρακολούθησης των σημαντικών οικονομικών και πολιτικών γεγονότων. Τέλος, η ανάγκη των μέσων μαζικής ενημέρωσης να καλύπτουν ολοένα και περισσότερα θέματα, έχει ως συνέπεια τη βιαστική ή πρόχειρη μετάδοση πληροφοριών.
Επομένως, η ελλιπής πληροφόρηση έχει σημαντικές συνέπειες, όπως είναι η υπονόμευση της δημοκρατίας αφού οι πολίτες καθοδηγούνται σε συγκεκριμένα συμπεράσματα και επιλογές, καθώς και στη λήψη βεβιασμένων αποφάσεων. Η προπαγάνδα μπορεί να επιφέρει την πόλωση ανάμεσα στους πολίτες και να αποτελέσει κίνδυνο για την κοινωνική συνοχή. Γι’ αυτόν τον λόγο, βασικό ζητούμενο είναι η ενίσχυση της κριτικής ικανότητας των πολιτών, ώστε να προφυλαχθούν από τις προσπάθειες χειραγώγησής τους.
Είναι σημαντικό οι πολίτες να αναζητούν ποικίλες πηγές για ένα ζήτημα και να αποφεύγουν την άκριτη αποδοχή των πληροφοριών που δέχονται. Η παιδεία φυσικά αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση, αφού ενισχύει την αντιληπτική ικανότητα των ατόμων και καθιστά εφικτή την πνευματική τους εγρήγορση απέναντι στις προσπάθειες παραπληροφόρησης. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης είναι αναγκαίο να τηρούν τις αρχές της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, να είναι έγκυρα, αληθή και αξιόπιστα και τέλος, οι πολιτικοί πρέπει να δρουν με ειλικρίνεια και εντιμότητα απέναντι στους πολίτες.
Παραπληροφόρηση | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 7 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως τις προσπάθειες παραπληροφόρησης τους από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στο σύγχρονο κόσμο.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στους λόγους που η παραπληροφόρηση ασκείται από τα ΜΜΕ, τις συνέπειες που επιφέρει στην κοινωνία, τους τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος αυτού, αλλά και τη σωστή στάση που μπορούν να έχουν απέναντι στην πληροφόρηση.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Δεκεμβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/vPYp5uTUZg8?si=5IL4t-rx88k-hJ2d
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση β λυκείου, #έκθεση β λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός
-
Τρόποι παραπληροφόρησης και προπαγάνδας
-
Λόγοι εξάπλωσης της παραπληροφόρησης
-
Συνέπειες της παραπληροφόρησης
-
Σωστή στάση του πολίτη απέναντι στην παραπληροφόρηση
-
Κριτήρια Αξιολόγησης