- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 6
- Quizzes: 4
- Students: 227
Ο ρατσισμός είναι ένα διαχρονικό φαινόμενο και αφορά την αντίληψη ότι οι άνθρωποι δεν είναι όλοι ίσοι μεταξύ τους, αλλά διαχωρίζονται σε ανώτερους και κατώτερους. Τα είδη του ρατσισμού διακρίνονται σε διάφορες κατηγορίες. Ο «σεξισμός» είναι η ιδέα πως κάποια άτομα, πιο συχνά γυναίκες, είναι κατώτερα από άλλα, εξαιτίας του φύλου τους. Ο «φυλετικός ρατσισμός» σχετίζεται με την αντίληψη κάποιων ανθρώπων που θεωρούν ότι η φυλή τους είναι η πιο ισχυρή από όλες και οι άλλες φυλές είναι κατώτερες. Ο «θρησκευτικός ρατσισμός» είναι η ιδεολογία αυτή που δηλώνει ότι οι άνθρωποι που πιστεύουν σε μία συγκεκριμένη θρησκεία, είναι ανώτεροι από αυτούς που πιστεύουν σε μία διαφορετική. Ο «κοινωνικός ρατσισμός» στρέφεται εναντίον ανίσχυρων και αδύνατων κοινωνικών ομάδων, που διαφέρουν από τους άλλους συνανθρώπους τους ως προς τον τρόπο ζωής, ως προς το θρήσκευμα, τις αντιλήψεις τους, τις ερωτικές επιλογές τους, το φύλο τους. Αυτό το είδος ρατσισμού εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για μια κοινωνία, διότι διακρίνει τους ανθρώπους σε δυνατούς-ανώτερους και αδύναμους-κατώτερους, περιθωριοποιεί και αποκλείει ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και άτομα, παραβιάζοντας απρόκλητα σημαντικά ανθρώπινα δικαιώματα. Τέλος, ο «εθνικός ρατσισμός» είναι η αίσθηση της υπεροχής ενός έθνους έναντι των άλλων.
Κάθε άνθρωπος και λαός επιθυμούν να γίνονται ή να φαίνονται ανώτεροι από κάποιους άλλους. Συχνά, συναισθήματα μειονεξίας λόγω χαμηλής αυτοπεποίθησης, οδηγούν τους ανθρώπους στην αναζήτηση στοιχείων που τους καθιστούν υπέρτερους των άλλων. Σε μία κοινωνία που υπάρχει ελλιπής παροχή παιδείας-μόρφωσης είναι πολύ εύκολο να δημιουργηθούν αισθήματα κατωτερότητας στους ανθρώπους και να βρουν πρόσφορο έδαφος αντιλήψεις ρατσισμού φανατίζοντας κοινωνικές ομάδες εναντίον άλλων θεωρώντας τους ότι είναι υπεύθυνες για ό,τι αρνητικό υπάρχει και βιώνουν. Επιπλέον, εξακολουθούν να υπάρχουν προκαταλήψεις και κοινωνικά στερεότυπα, που μέσα από τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης μεταδίδονται από γενιά σε γενιά. Τέλος, τον ρατσισμό πυροδοτούν και τα Μ.Μ.Ε. τα οποία για λόγους τηλεθέασης μυθοποιούν τα γεγονότα.
Οι αποδέκτες των ρατσιστικών συμπεριφορών κλείνονται στον εαυτό τους, γίνονται εσωστρεφείς και χάνουν το αίσθημα της αυτοεκτίμησης. Υποσκάπτεται η κοινωνική συνοχή και οι άνθρωποι διαχωρίζονται σε προνομιούχους και μη και παράλληλα εμφανίζονται φαινόμενα όπως η βία και η εγκληματικότητα και έτσι παρατηρείται μία γενικότερη έλλειψη ανθρωπισμού. Συνεπώς, ο ρατσισμός πρέπει να αντιμετωπιστεί προκειμένου να απονέμεται η δικαιοσύνη με βάση τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να εμπνέει στους μαθητές του ιδανικά όπως δικαιοσύνη, ισότητα, αδελφοσύνη, δημοκρατικά ήθη και ανθρωπιστικά ιδεώδη. Η συμβολή της πολιτείας κρίνεται καθοριστική, με μέτρα που θα συμβάλουν στην ομαλή ένταξη των αντιμετωπιζόμενων άνισα κοινωνικών υποσυνόλων. Τέλος, η οικογένεια και οι πνευματικοί άνθρωποι οφείλουν να είναι πρότυπα ανθρωπιστικής συμπεριφοράς και κοινωνικής συνείδησης.
Ρατσισμός | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 11 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως το περιεχόμενο του παθογενούς φαινομένου του ρατσισμού στο σύγχρονο κόσμο.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στους λόγους ύπαρξης και εξάπλωσης των ρατσιστικών ιδεολογιών, στις συνέπειες που αυτές επιφέρουν στα άτομα και την κοινωνία γενικά, αλλά τους τρόπους καταπολέμησής του.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Οκτωβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/DSIfdAr5k0Q?si=PiLH4DkIGB8i5eLh
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεσης β λυκείου, #έκθεση β λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός και είδη
-
Αιτίες του ρατσισμού
-
Συνέπειες του ρατσισμού
-
Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης του ρατσισμού
-
Κριτήρια Αξιολόγησης