- Instructor: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Lectures: 7
- Quizzes: 5
- Students: 183
Τύπος ονομάζεται κυρίως η τυπογραφία και γενικότερα η δημοσιογραφία στο σύνολό της. Τύπος ακόμα είναι το σύνολο των γραπτών κειμένων που πληροφορούν την κοινή γνώμη για τα γεγονότα που διαδραματίζονται σε εθνική και παγκόσμια κλίμακα. Η εξουσία μάλιστα που ασκεί η έντυπη δημοσιογραφία στην κοινή γνώμη έχει ονομαστεί από πολλούς «τέταρτη εξουσία», γιατί μπορεί να ελέγχει τις άλλες εξουσίες με ένα έμμεσο τρόπο.
Στον Τύπο υπάρχει η ευρύτητα σχολιασμού και ανάπτυξης κάθε είδησης. Ο γραπτός λόγος συνήθως είναι πιο επιμελημένος και πιο πυκνός από τον προφορικό λόγο, κάτι που απαιτεί μεγαλύτερη προσοχή από εκείνη που χρειάζεται για την ακρόαση στο ραδιόφωνο ή την τηλεθέαση. Μέσω την ανάγνωσης, δημιουργούνται ευκαιρίες για πνευματική αφύπνιση καθώς ενεργοποιείται η σκέψη, η φαντασία και η μνήμη του δέκτη. Επιπλέον, ο Τύπος συμβάλλει και στη γλωσσική καλλιέργεια του αναγνώστη, χάρη στον επεξεργασμένο λόγο που χρησιμοποιεί (πλούσιο λεξιλόγιο, προσεγμένη σύνταξη και έκφραση, επιχειρηματολογία κ.λπ.) κι έτσι καλλιεργείται το μορφωτικό επίπεδο των ατόμων.
Παρ ‘όλα αυτά, σε αντίθεση με την τηλεόραση, η οποία συνδυάζει ήχο και εικόνα, η παρουσίαση των ειδήσεων στην εφημερίδα δεν έχει την ίδια αμεσότητα και ζωντάνια. Επιπροσθέτως, η αδυναμία άμεσης και έγκαιρης ενημέρωσης αποτελεί σοβαρότατο μειονέκτημα του Τύπου. Οι περισσότερες εφημερίδες αποτελούν κερδοφόρες επιχειρήσεις με οικονομικά οφέλη και εξυπηρετούν πολιτικές σκοπιμότητες. Δεν είναι λοιπόν σπάνιο γεγονός ο Τύπος να παραπληροφορεί το κοινό, διαστρεβλώνοντας την αλήθεια, υπερτονίζοντας κάποια στοιχεία και αποκρύπτοντας άλλα. Άλλο ένα σημαντικό μειονέκτημα αποτελεί ο κιτρινισμός του τύπου. Ειδικότερα, «Κίτρινος Τύπος» χαρακτηρίζεται η δημοσιογραφική πρακτική να προβάλλονται με εντυπωσιακό τρόπο ως κυρίαρχης σημασίας δημοσιογραφικά θέματα, αυτά που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού μέσω της χρήσης υπερβολών ή κατασκευασμένων ιστοριών.
Για να επιτευχθεί η ενίσχυση της ανάγνωσης εφημερίδων, βασική προϋπόθεση είναι, χωρίς αμφιβολία, η απρόσκοπτη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών, προκειμένου η ενημέρωση να παραμένει ανεπηρέαστη από κάθε είδους συμφέροντα, καθώς και η τήρηση των αρχών της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Καίρια είναι η ατομική προσπάθεια για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης ώστε τα άτομα να μπορούν να προστατεύονται απέναντι σε φαινόμενα παραπληροφόρησης. Τέλος, η συνδρομή των εκπαιδευτικών, της οικογένειας και της πολιτείας, είναι απαραίτητη για να γίνει μια συστηματική προσπάθεια, ώστε οι νέοι να συνειδητοποιήσουν εγκαίρως τα οφέλη της ανάγνωσης.
Τύπος | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 8 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως την αξία της έντυπης δημοσιογραφίας στο σύγχρονο ψηφιακό κόσμο.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στη θετική προσφορά του Τύπου, στους λόγους υποβάθμισής του σε σχέση με τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης και τη στάση τους απέναντι σε αυτόν.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους για το θέμα και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
- Η παρακολούθηση του προγράμματος υλοποιείται με τη μέθοδο της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης με κείμενο, παρουσιάσεις, βίντεο, υλικό σε pdf, ηχητικά μαθήματα.
- Η αξιολόγηση των μαθητών/τριών γίνεται με εξετάσεις κλειστού τύπου ανά ενότητα και με τη δυνατότητα να αποστέλλουν τα διαγωνίσματά τους για διόρθωση.
- Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια έως το τέλος του Ιουλίου κάθε έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
Το μάθημα ανήκει στο Πρόγραμμα του Δεκεμβρίου. Μπορείτε να δείτε τα υπόλοιπα Θέματα του ίδιου μήνα εδώ
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να αγοράσετε μια μηνιαία ή ετήσια συνδρομή εδώ
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο του μαθήματος δωρεάν στο κανάλι μας στο YouTube: https://youtu.be/r5N331XAI4w?si=l__M44aosgBnvXle
Άκουστε το ηχο-μάθημα στο κανάλι μας στο Spotify:
Hashtags: #νεοελληνική γλώσσα, #λογοτεχνία, #σχεδιαγράμματα έκθεση β λυκείου, #έκθεση β λυκείου υλικό, #ανάλυση θεμάτων έκθεσης β λυκείου, #πανελλήνιες εξετάσεις, #θέματα πανελληνίων, #διαδικτυακό φροντιστήριο, #διαδικτυακά μαθήματα έκθεσης, #ekthesi-ekfrasi.gr
-
Εισαγωγή
-
Ορισμός και ιστορική αναδρομή
-
Αξία της έντυπης δημοσιογραφίας
-
Προβλήματα της σύγχρονης έντυπης δημοσιογραφίας
-
Αρνητικές συνέπειες από την μη ανάγνωση εφημερίδων
-
Τρόποι ενίσχυσης της ανάγνωσης εφημερίδων
-
Κριτήρια Αξιολόγησης