
- Καθηγητής: Ελευθέριος Τζουμέρκας
- Μαθήματα: 7
- Ασκήσεις: 4
- Duration: 52 weeks
Δημοσιογραφική Δεοντολογία | Έκθεση Β’ Λυκείου
Δημοσιογραφική δεοντολογία είναι το σύνολο των αρχών που πρέπει να τηρούν οι δημοσιογράφοι κατά την άσκηση του λειτουργήματος τους. Η άσκηση του δημοσιογραφικού επαγγέλματος, λόγω της μεγάλης σημασίας που έχει τόσο η σφαιρική όσο και η αντικειμενική ενημέρωση του πολίτη, επιβάλλεται να διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες και αρχές. Κάθε δημοσιογράφος, δηλαδή, οφείλει να διαθέτει κοινωνική ευθύνη και να τηρεί την δημοσιογραφική δεοντολογία. Να ενημερώνει τους πολίτες σχετικά με τις τρέχουσες κοινωνικές εξελίξεις και να τους εξωθεί προς συμμετοχή τους στα κοινά. Παράλληλα, καίριας σημασίας είναι η παρουσίαση των φαινομένων κοινωνικής παθογένειας (π.χ. βία, ναρκωτικά κ.α.), αλλά και των επιπτώσεών τους.
Οι δημοσιογράφοι επιβάλλεται να συνειδητοποιήσουν ότι ασκούν ένα κοινωνικό λειτούργημα κι έτσι οφείλουν να επιδεικνύουν ηθική συμπεριφορά και να είναι έντιμοι και ειλικρινείς. Πρέπει να απομακρύνονται από κάθε είδους κοινωνικά, οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα, που κινητοποιούν μηχανισμούς προπαγάνδας και προκαλούν διαστρέβλωση της αλήθειας. Επιπρόσθετα, πριν την παρουσίαση ενός γεγονότος ή μιας είδησης, πρέπει να διασταυρώνεται η αλήθεια και η εγκυρότητα των πηγών πληροφόρησης. Βασικό χαρακτηριστικό του επαγγέλματος του δημοσιογράφου είναι ο σεβασμός στην ιδιωτικότητα των ανθρώπων. Οι δημοσιογράφοι πρέπει να απομακρύνονται από κάθε προσπάθεια εκμετάλλευσης των ιδιωτικών στιγμών προκειμένου να επιτύχουν υψηλά ποσοστά τηλεθέασης, στοιχείο που είναι αξάλλου αντίθετο με τη δημοσιογραφική δεοντολογία.
Παρ’ όλο που υπάρχουν αυστηροί κανόνες στη δημοσιογραφία, είναι σύνηθες το φαινόμενο παραβίασής τους από την πλειονότητα των δημοσιογράφων. Αρχικά, μια παρέκκλιση από τη δημοσιογραφική δεοντολογία είναι η προπαγάνδα. Επιπλέον, συχνά δεν γίνεται επαρκής έλεγχος της εγκυρότητας των πληροφοριών, με αποτέλεσμα οι δημοσιογράφοι να μετατρέπονται (συνειδητά ή ασυνείδητα) σε θύματα πολιτικών σκοπιμοτήτων. Πολλές φορές υποκινούνται από το κέρδος και τη δόξα και έτσι δεν ενημερώνουν το τηλεοπτικό τους κοινό με αντικειμενικότητα, αλλά για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον καταφεύγουν σε χρήση υπερβολών, κατασκευή ιστοριών κλπ. που αντιβαίνουν στη δημοσιογραφική δεοντολογία.
Με αυτόν τον τρόπο, οι αντιδεοντολογικές μέθοδοι που χρησιμοποιούν πολλοί δημοσιογράφοι στις μέρες μας κατά την προσέγγιση ενός θέματος παρασύρουν την κοινή γνώμη και μπορούν να οδηγήσουν σε αρνητικές επιπτώσεις, στοιχεία που αντιβαίνουν στη δημοσιογραφική δεοντολογία. Αρχικά, η ελευθερία των πολιτών υπονομεύεται σημαντικά και έτσι τα άτομα παύουν να δρουν ως σκεπτόμενα όντα με αυτόνομη κρίση. Πολλές φορές μάλιστα τα μέσα διχάζουν την κοινή γνώμη και δημιουργούν πόλωση ανάμεσα στους πολίτες.
Για να εφαρμόζεται η δημοσιογραφική δεοντολογία πρέπει οι δημοσιογράφοι να αντιληφθούν ότι οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι τόσο η ποιότητα όσο και η εγκυρότητα της ενημέρωσης είναι καθήκον αλλά και συμφέρον τους. Η πολιτεία, παράλληλα, είναι σημαντικό να επιβάλει αυστηρές κυρώσεις, όταν παραβιάζονται βασικές αρχές της ελευθερίας των πολιτών και τα ατομικά τους δικαιώματα. Τέλος, οι πολίτες πρέπει να διαθέτουν κριτική σκέψη απέναντι στα μέσα, να αποκτήσουν πολιτική συνείδηση και να ενδιαφέρονται για την ουσιαστική τους ενημέρωση.
Άκουστε το ηχο-μάθημα στο κανάλι μας στο Spotify:
Δημοσιογραφική Δεοντολογία | Έκθεση Β’ Λυκείου
Συχνότητα
Πανελλαδικές Εξετάσεις: 0 φορές
Τράπεζα Θεμάτων ΙΕΠ: 7 διαγωνίσματα
Περιγραφή και στόχοι μαθήματος:
- Σκοπός του μαθήματος είναι να προετοιμάσει τους μαθητές/τριες κατάλληλα, ώστε να έχουν κατανοήσει πλήρως την δημοσιογραφική δεοντολογία και την αποστολή των δημοσιογράφων σήμερα.
- Βασικός του στόχος είναι οι μαθητές/τριες να εισχωρήσουν σε βάθος στο σημαντικό ρόλο που επιτελούν οι δημοσιογράφοι, στον Κώδικα Δεοντολογίας που χρειάζεται να τηρούν, στις παραβιάσεις αυτού του Κώδικα, αλλά και στο ποια χρειάζεται να είναι η στάση τους στο σύγχρονο μεταβαλλόμενο κόσμο.
Το μάθημα απευθύνεται:
- Σε μαθητές/τριες της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις γνώσεις τους στη θεωρία της Nεοελληνικής Γλώσσας και να προετοιμαστούν επαρκώς για τη συμμετοχή τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
- Σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ψυχολόγους, καθώς και άλλους ειδικούς που εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία.
- Σε φοιτητές, οι οποίοι καλούνται να συντάξουν κείμενα στα πλαίσια των εργασιών τους.
- Σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα της θεωρίας.
Μεθοδολογία εκπαίδευσης:
Το μάθημα διαμορφώνεται ως μια σύγχρονη εκπαιδευτική εμπειρία, αξιοποιώντας τη διαδραστική μάθηση και την ασύγχρονη εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας e-learning του ekthesi-ekfrasi.gr. Οι μαθητές έχουν πρόσβαση σε πλούσιο, οργανωμένο και συνεχώς ανανεωμένο εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο τους βοηθά να αναπτύξουν τις γλωσσικές και εκφραστικές τους δεξιότητες.
Το εκπαιδευτικό περιεχόμενο περιλαμβάνει:
✔ Θεωρία και μεθοδολογία για την περίληψη, τη θεωρία Γλώσσας και Λογοτεχνίας, την παραγωγή λόγου και την ανάλυση των θεματικών κύκλων του Λυκείου.
✔ Διαδραστικές ασκήσεις και δραστηριότητες, που επιτρέπουν την εφαρμογή της γνώσης στην πράξη.
✔ Ασκήσεις και διαγωνίσματα προσομοίωσης, για προετοιμασία των μαθητών/τριών στις εξετάσεις.
✔ Αξιολογήση και ανατροφοδότηση, ώστε οι μαθητές να βελτιώνονται συνεχώς, εφόσον έχει επιλεχθει ένα πλάνο συνδρομής με Αξιολόγηση.
Η ασύγχρονη πρόσβαση προσφέρει απόλυτη ευελιξία, επιτρέποντας στους μαθητές να μελετούν με τον δικό τους ρυθμό, ενώ η συνεχής ενημέρωση του υλικού διασφαλίζει ότι ακολουθούν τις πιο πρόσφατες εκπαιδευτικές απαιτήσεις. Με αυτό τον τρόπο, το μάθημα προσφέρει μια ολοκληρωμένη και εξατομικευμένη μαθησιακή εμπειρία, βοηθώντας τους μαθητές να κατακτήσουν ουσιαστικά τη Νεοελληνική Γλώσσα και να ανταποκριθούν με επιτυχία στις σχολικές και εξεταστικές τους ανάγκες.
Διευκρινήσεις:
1.Το μάθημα είναι ανοικτό για όσους το έχουν αγοράσει ή έχουν ενεργή ετήσια συνδρομή. Η πρόσβαση στην πλατφόρμα έχει διάρκεια ενός έτους και οι μαθητές/τριες υποστηρίζονται εξ ολοκλήρου on-line.
2. Αν έχετε επιλέξει ένα Πλάνο Συνδρομής με Αξιολόγηση, μπορείτε να γράφετε τις απαντήσεις σας στις εργασίες, να τις στέλνετε σε εμάς και να λαμβάνετε προσωποιημένη και αξιόπιστη διόρθωση και αξιολόγηση.
Για να αποκτήσετε πρόσβαση στο Μάθημα, μπορείτε να το αγοράσετε μεμονωμένα
ή με συνδυασμό με άλλα μαθήματα. Δείτε τα Πλάνα Συνδρομών εδώ
👉 Ανακάλυψε το πιο ολοκληρωμένο online πρόγραμμα για τη Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία!
Με την πλατφόρμα του ekthesi-ekfrasi.gr, μπορείς:
✅ Να έχεις πρόσβαση σε ένα οργανωμένο πρόγραμμα σπουδών, βασισμένο στις εκπαιδευτικές απαιτήσεις του Λυκείου.
✅ Να μελετάς μέσα από πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό, διαθέσιμο 24/7 από οποιαδήποτε συσκευή (laptop, tablet, κινητό).
✅ Να κατεβάζεις σημειώσεις, pdf, να παρακολουθείς video και διαδραστικές παρουσιάσεις για να κατανοήσεις σε βάθος κάθε θεματική ενότητα.
✅ Να εξασκείσαι με στοχευμένες ασκήσεις και διαγωνίσματα που θα σε προετοιμάσουν για τις εξετάσεις.
✅ Να λαμβάνεις εξατομικευμένη ανατροφοδότηση και υποστήριξη για τις εργασίες και τις απαντήσεις σου.
📲 Βρες μας στα social media:
🔹 Facebook
🔹 Instagram
🔹 YouTube
🔹 TikTok
📧 Επικοινωνία: info@ekthesi-ekfrasi.gr
© Ελευθέριος Τζουμέρκας | 2025-2026
Curriculum
- 7 Sections
- 7 Lessons
- 52 Weeks
- Εισαγωγή1
- Ορισμός2
- Κώδικας Δημοσιογραφικής Δεοντολογίας1
- Ανάλυση αρχών δημοσιογραφικής δεοντολογίας2
- Παραβιάσεις της δεοντολογίας2
- Τρόποι αντιμετώπισης2
- Κριτήρια Αξιολόγησης2